پوپر و آخر الزمانی احمدی نژادی 2



پوپر میان دو نوع عرفان تمییز قائل می‌شود: عرفانی که وارد سیاست می‌شود و بر اساس آن حق ویژه‌ای برای حکومت به افرادی داده می‌شود که بنا بر ادعا موید به الطاف الهی و روح‌القدس‌اند. این نوع عرفان به استبداد می‌انجامد.

نوع دیگر عرفان، عرفانی است که در هنر و شعر و موسیقی و ادبیات خود را نشان می‌دهد. چنین عرفانی منافاتی با آزادی‌خواهی ندارد. پوپر معتقد است تاریخ‌باوری معمولاً با عرفانِ سیاست‌زده‌ی نوع اول هم‌راه است و از آن مشروعیت کسب می‌کند. اتفاقاً احمدی‌نژادیسم و مصباحیسم هم با نوعی عرفانِ آمیخته به سیاست هم‌راه‌اند و از آن کسب مشروعیت می‌کنند و از این رو منافی عقل‌گرایی انتقادی است.

داستان هاله‌ی نور احمدی‌نژاد در یکی از سفرهای قبلی‌اش به نیویورک و نقل آن به آقای جوادی آملی را در اثبات آمیختگی عرفان و سیاست در تفکر احمدی‌نژاد به یاد آورید. اعتقاد به هاله‌ی نور تنها در بستر نوع خاصی از عرفان شکل می‌گیرد که در آن کرامات خاصی به افرادی که مرتبط با امام زمان‌اند نسبت داده می‌شود.

بر این اساس احمدی‌نژاد خود را در نقش منجی‌ای می‌بیند که برای ظهور منجی بزرگ‌تر (امام زمان) مقدمه‌سازی می‌کند. آمیختگی نوعی عرفان با سیاست در تفکر مصباح هم به‌راحتی با مطالعه‌ی آثار او قابل فهم است.

مصباح یزدی هم احمدی‌نژاد را برگزیده می‌داند. در کتاب «گفتمان مصباح» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده، مصباح یزدی با واسطه از قول شخصی که احمدی‌نژاد را نمی‌شناخته نقل می‌کند که قبل از انتخابات ریاست جمهوری نهم شب بیست‌ و سوم ماه رمضان در حال احیا، پیش از نیمه‌شب به خواب می‌رود. در خواب به او ندا می‌شود که بلند شو برای [ریاست جمهوری] احمدی‌نژاد دعا کن، وجود مقدس ولی‌عصر (عج) دارند برای [ریاست جمهوری] احمدی‌نژاد دعا می‌کنند.

احمدی‌نژاد معتقد به نزدیک‌بودن زمان سقوط سرمایه‌داری جهانی و صهیونیسم است. پوپر اما معتقد است نه با علم و نه با هیچ ابزاری مِن‌جمله دین نمی‌توان به پیش‌بینی آینده‌ی تاریخ پرداخت، چراکه آینده کاملا به اراده‌ی ما انسان‌ها بستگی دارد و پیش‌بینی‌ناشدنی است.

از این منظر می‌توان او را منتقد پیش‌گوییِ آخرالزمانیِ آینده‌ی جهان دانست. آخرالزمان‌گرایان برای پیش‌بینی زمان ظهور و نشان‌دادن ارتباط میان خود و امام زمان گاه‌به‌گاه به روایات موسوم به علایم ظهور در میان کتب حدیث شیعه استناد می‌کنند و علایم آخرالزمان در آن روایات را به شرایط روز ایران و قدرت‌های جهانی تطبیق می‌دهند و از نزدیک‌بودن ظهور خبر می‌دهند.

به عنوان نمونه، برخی از آن‌ها قائل به این‌همانی سید خراسانی روایات آخرالزمان با رهبر کنونی جمهوری اسلامی هستند. احمدی‌نژاد صریحاً بارها مستقیم یا غیرمستقیم اشاره کرده که دولت او مقدمه‌‌چین ظهور امام زمان است.

مثلاً او در آبان ۸۷ یکی از نشانه‌های ظهور را «زمزمه‌شدن نام حضرت مهدی در جهان» عنوان کرد و در مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری در چهاردهم مرداد ماه ۸۸ هم به نوعی پیش‌گویی نزدیکی ظهور پرداخت:

«به قله‌ها، راه نورانی و آرمان‌های بلند الهی بنگریم و از جزئیات دست و پا گیر و حواس‌پرتی‌ها عبور کنیم. باور کنیم می‌توانیم. باور کنیم که حاکمیت عدالت و صلح در راه است. شمیم عطر گل محمدی و فرزند برومند پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) حضرت ولی‌عصر (عج) در عالم پیچیده است. صبح درخشان بشریت نزدیک است. بیایید سپیده را در انتظار طلوع خورشید باور کنیم. ما می‌توانیم.»

او در پایان سخنان خود این دو بیت شعر را قرائت کرد که تحلیل آن‌ها مهم است:

«ما از تبار رستم و فرهاد و آرشیم / در خرمن سیاه اهریمن سیاوشیم / در انتظار رویت آن مهر آخرین / در مجمر سپیده‌ی سپندی بر آتشیم. »

احمدی‌نژاد چنان‌که از ابیات فوق پیداست ظاهراً در ذهن خویش خود را در نقش فرماندهی می‌داند که سیاوش‌وار و رستم‌گون و فرهادصفت و آرش‌وار (دقت کنیم که تمام این شخصیت‌ها حماسی‌اند) به جنگی آخرالزمانی در برابر اهریمن یعنی سرمایه‌داری غرب، سکولاریزم، صهیونیسم و طرف‌داران‌شان رفته است و برای طلوع صبح درخشان بشریت و ظهور امام زمان مقدمه‌چینی می‌کند.

او از این منظر سایر امور را «جزئیات دست و پا گیر و حواس‌پرتی‌ها»یی می‌داند که آخرالزمانی‌ها را از توجه به مسئله‌ی اصلی که مقدمه‌چینی برای ظهور امام زمان است باز می‌دارد.

چنین عقایدی را آشکارا می‌توان از منظر پوپری نقد کرد. پوپر معتقد است پیش‌بینی اتوپیایی و جبرگرایانه‌ی آینده‌ی تاریخ بشر به هیچ متد و روشی امکان‌پذیر نیست و آینده کاملا باز است. اتفاقا عدم امکان پیش‌بینی آینده و زمان ظهور امام زمان در مهدویت غیرآخرالزمانی و سنتی‌تر هم مورد تائید و تاکید قرار گرفته است.

در حدیثی از امام زمان نقل شده است که «زمان ظهور و فرج ما با خداست، و تعیین‌کنندگان وقت ظهور، دروغ‌گویان‌اند.» حجه‌الاسلام و المسلمین ناطق نوری از روحانیون بلندپایه‌ی کشورمان که از قضا امسال به هم‌راه سید محمد خاتمی اجازه‌ی سخن‌رانی در مراسم شب قدر در مرقد امام خمینی را نیافت، در سخنرانی شب ۱۹ رمضان سال ۸۷ خود با استناد به روایاتی در مورد ظهور امام غایب در نقد آخرالزمان‌گرایان گفته بود:

«هرس بگوید من خبر دارم که آقا چه موقع ظهور می‌کند دروغ می‌گوید و هرکس ادعا می‌کند که ارتباطی دارد و می‌داند آقا همین روزها یا سال‌ها ظهور می‌کند مزخرف می‌گوید. یکی از نشانه‌های ظهور این است که در زمین پر از ظلم می‌شود ولی معلوم نیست آن ظلمی که مدنظر است چه زمانی واقع می‌شود. »


نتیجه‌گیری

«جامعه‌ی باز و دشمنان آن» کتابی بسیار متناسب با شرایط کنونی ایران است چراکه بر اساس آن می‌توان به نقد شرایط کنونی کشور پرداخت. احمدی‌نژاد امسال در مجمع عمومی سازمان ملل درنیویورک گفت که «ملت ایران با پشت سر گذاشتن انتخاباتی بسیار با شکوه و کاملا آزاد فصل نوینی را برای شکوفایی ملی و تعاملات گسترده‌تر جهانی رقم زده‌اند و با رای قاطع، بار سنگین مسئولیت را بر دوش این‌جانب نهاده‌اند» و نظام جمهوری اسلامی ایران را «یکی از مردمی‌ترین حکومت‌های مترقی جهان» خواند.

ولی از دید پوپر، موعودگرایی احمدی‌نژاد و مصباح مستلزم جواز انحصاری حکومت اقلیتی است که خود را حق مطلق می‌داند، حقی که برای همگان است. در چنین مدلی هرگونه تلاشی برای تغییر حاکمان به برخورد خشن از سوی حکومت منجر می‌شود، چراکه حکومت یا اصطلاحا «نظام» مظهر حق و مخالفان آن مظهر باطل دانسته می‌شوند.

از نظر پوپر دموکراسی یعنی آن‌که بتوان حاکمان را بدون ریختن خون مردم عوض کرد. مردم ایران در انتخابات ۲۲ خرداد با رای سبزشان به موسوی خیز بلندی برداشتند تا احمدی‌نژاد را عوض کنند.

برخورد خشن و خونین با مردم معترض به نتایج انتخابات و بازداشت ده‌ها فعال سیاسی اصلاح‌طلب از حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود که تنها جرم‌شان تلاش برای جذب آرا به کمپین مهندس موسوی بود؛ این برخوردهای خشن و خونین معیاری برای میزان دموکراتیک‌بودن نظام جمهوری اسلامی و مبلغان مهدویت سیاسی در ایران است. هرچقدر احمدی‌نژاد و سایر مقامات جمهوری اسلامی «نظام» را مردمی‌ترین حکومت جهان بخوانند فرقی در این واقعیت حاصل نمی‌شود.

نکته‌ی پایانی آن‌که هیچ‌کدام از نقدهای پوپر بر تاریخ‌‌باوری و مهدویت سیاسی به تز «مهدویت عرفانی» وارد نیست. مهدویت عرفانی به عرفان به معنای دوم در تقسیم‌بندی پوپر، یعنی عرفان به‌مثابه‌ی تجربه‌ی زیبایی‌شناختی، نزدیک است و به مهدویت به‌مثابه احیای تجربه‌های دینی پیامبرانه در دوران مدرن می‌نگرد.

این مهدویت برخلاف آخرالزمان‌گرایی احمدی‌نژادیسم یا مصباح یزدی سیاست‌زده نیست، تمام دنیا را به خودی و غیرخودی و دوست و دشمن تقسیم نمی‌کند، انسان‌گراست و حتی با لیبرال دموکراسی به عنوان حکومتی که به‌طور نسبی و در مقام مقایسه با سایر اشکال حکومت، عادلانه‌ترین شکل حکومت اختراع شده توسط بشر است، سرسازگاری دارد.

33 نظرات:

میثم گفت...

سلام.
آپ هستم.
خوشحال ميشم تشريف بياريد و نظر بدبد.
سبز یعنی استقامت تا بهار.

سبز های شهر اراک گفت...

سلام دوست عزیز

از مطالب ارایه شده بسیار شاد شدم خوب گفتی ...

راستی از آرمان(کبک آگاه) خبری نیست اگه مطلع هستی یه خبری برسون
منتظر حظور سبزت هستم

به امید دیدار

GHOST گفت...

شیر پیر...

می گذشتم از دیار خاطره ها. ورق می زدم گذشته را.

باز دیدمش، مثل همیشه در کنجی نشسته بود.شیر پیر آرام و متین. از حالش پرسیدم جوابی نداد و با سر به کفتار پیراشاره کرد. این موجود پست، کریه، نکبت بار . حتی از تلاقی چشمانم به به او می گریختم. نمی خواستم خاطرات گدشته و آن همه ذلالت به یاد آورم.

اشکان پارتی گفت...

ُسلام
اگر دقیق بنگریم تمامی تبلیغات این گروهها مبتنی بر موهومات است . در یک شبی یک فردی به خواب می رود و یک فرد دیگری را می بیند که می گوید ا.ن بر حق و امام زمانی است . ایرانی ذهنیت گرای ساده لوح هرگز با خودش فکر نمی کند که : چه کسی خواب دیده ؟ چه کسی را در خواب دیده ؟ اصولا چرا خواب باید ملاک عمل قرار گیرد نه دلیل و منطق ؟ آنهم نه خوابی که من دیده ام یا نزدیکانم دیده اند و یا حتی خوابی که استاد مصباح دیده است ؟
با مطلب : "آبرو و عزت ما در خاک روسیه" در خدمتتان هستم .

ناشناس گفت...

سلام
خوبید ؟
ایشون کلا توهم دارند!

نعره های سکوت گفت...

این بالایی منم!

نعره های سکوت گفت...

این بالایی منم!

نعره های سکوت گفت...

این بالایی منم!

reza گفت...

سلام.آنچه آقای خامنه ای با سپاه و انقلاب کرد .

سرداران سپاه . ازپاسداری انقلاب مردم تا به

خاک وخون کشیدن مردم.

خاکستر گفت...

سلام
ممنون که سر زدی...کی آپ کردی...ببخشید اصلا متوجه نشدم که آپ جدید کردید...معمولا همیشه میام و ببینم که کی آپ کرده ولی انگار شما رو از قلم انداخته بودم...

اینکه این فرد میگه که با امام زمان ارتباط داره یه مقدار که چه عرض کنم کلا با عقل ناچیز من منافات داره...
از قدیم گفتن کسیکه از اصرار هستی باخبر میشه و با آن عزیزان دیدار میکنه چه در خواب و چه در عالم واقعی کلا زبونشون بسته میشه...
اینکه بیان میشه کی و چه زمانی باید امام زمان ظهور کنه واقعا مشخص نیست اینو ما نمیگیم بلکه این حرفیه که از زمان بچگی توی گوش ما میخوندن...
میگفتند فقط خداست که تعیین کننده وقت ظهوره...ولی نمیدونم که چطوری اینا هنوز این مورد رو نفهمیدن...

از مطلبت و تفسیر خوبت ممنونم...
خسته نباشی...

به امید ازادی سبز...

ناشناس گفت...

سلام عالی بود این قسمت دوم خیلی حال کردم
در ضمن چرا پیش ما نمیای هر روز؟؟؟ اگه نظر نزاری یعنی نمیای با طنز بانوی برگزیده سال بروزم!!!
راستی مشکل قالبت اینکه بازهم لینکها را نشون نمیده چند بار امتحان کردم
رضا رئیسی

علي گفت...

سلام با دو نظرسنجی اپدیتم حتما شرکت کنید

بیخودی ها گفت...

سلام دوست گلم !
من براتون کامنت گذاشته بودم اما حالا می بینم که از صفحه ی روزگاروب شما محو شده .
نمی دونم چه بلایی سرکامنت من اومده . شاید هم رفته تو گورهای دسته جمعی بی نام و نشون .
مطلب پوپرو احمدی نژآد شما خیلی جالبه . بحث فلسفی و سیاسی رو با هم آمیختین و ازتلفیق این دو مبحث نتیجه ی جالبی گرفتین .
راستی دوست من با مطلبی به نام گریزازواقعیت نظامهای توتالیتربه روزم . لطفأ بهم سر بزنین .

reza گفت...

سلام. استانداری تهران: با خانوادهای آسیب دیدگان وبازداشت شدگان پس از انتخابات دیدار نکنید!!


مشکل مردم ایران با احمدی نژاد است نه با اجداد او!!!!

gozare omr گفت...

سلام . خسته نباشید . همچنان می خوانمتان و استفاده می برم . ممنون از مطالب خوب و روشنگرانه تان .

ناشناس گفت...

توی کامنت قبلی اشتباهی آی دی همسرم توی گذر عمر اومد ببخشید.

GHOST گفت...

صلح نوبل ، ما کسی را نکشتیم ،غیبت نوه ی امام!!!
_______________________________________
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۹ شد. کمیته ی نوبل اعلام کرده که اوباما بهترین گزینه و انتخاب بوده است.

رئیس پلیس تهران در اظهاراتی جالب اعلام کرده : از حیثیت نظام دفاع کردیم بدون اینکه حتی یک نفر را بکشیم!!!

در مراسم تجدید میثاق فرماندهان نیروی انتظامی در مرقد امام جای خالی سید حسن خمینی به چشم می خورد.

در روح موج سبز
منتظرتم

اشکان پارتی گفت...

سلام
منتظر مطلب وزین بعدیتان هستم .
با مطلب :"سردار نقدی , نشانه ای از یک جنگ قدرت سهمگین" در خدمتتان هستم .

خاکستر گفت...

سلام دوست خوبم
چطوری؟
من یه مطلب نصفه کاره رو آپ کردم...
اگه حال کردی بهم سر بزن...

به امید ازادی سبز...

waredi گفت...

مرسی ! اما همه ش "یاسینه" به گوش ...

Iran e Sarfaraz گفت...

تحليل جالب و خوبي بود.

دشمني اعراب با ليرلني ها با خط زدن پارسي و Persian از روي 5000 توماني
مطلب جديد من

ایلیا گفت...

درود
همه کارای این آقایون رو توهمه یکی خواب میبینه یکی هاله احساس میکنه و این چیزا
خدا رو شکر پروژه هاله نور 2 شکست خورد.
وقتی هیچ چیزی برای ارائه ندارن مجبورن به خرافات پناه ببرن

GHOST گفت...

موتور سواران سبز...

این روزها مقابله و مواجهه با عوامل استبداد کاری بس دشوار و سخت شده است و این راه و مبارزه نیازمند ایده های جدبد و نویی است. همانطور که سید عزیز گفت در این راه به دنبال نو آوری باشیم نه استفاده از راههای کلیشه و مشخص.


لطفا مطالعه واطلاع رسانی کنید
روح موج سبز

ناشناس گفت...

سلام به تو دوست عزیز
من از عدالت می گویم، از دادخواهی جوانان غریب ایران می گویم، من از آن آزادی اسیرشده سخن می گویم، من از ایرانِ ویران دم میزنم، من اشک مادران اسیران دربند و شهیدان در راه را می بینم، من از آنسوی دژخیمان آسمان آبی را می بینم،من باروری هزاران برگ را بر درختان زمستان زده می بینم، من میلاد نور را در این سرزمین می بینم... آری من جنبش سبز ایران زمین هستم.
دوست من به وبلاگ من بیا و آخرین اخبار، اشعار، کلیپ ها و ایده ها را در وبلاگ نوپای من ببین. در صورت تمایل این وبلاگ را در وب خودتون هم لینک کنید تا این زمینه ای باشد برای اتحاد و هم بستگی بیشتر... لطفا به من هم در وبلاگم اطلاع دهید تا شما را لینک کنم.
منتظر شما هستم...

www.milade-sabz.blogfa.com

رضا گفت...

با سلام

عرفان اولی دقیقا اشاره به عرفان آقای خمینی دارد...مشکل این توهمات از همانجا است و مصباح تنها برونداد آن است...در ضمن بروزم

در ضمن لطف کنید آدرس وبلاگ مدینه ی جاهله را به میهن بلاگ تغییر بدهید

پیروز باشید

GHOST گفت...

خسته ام... نوشته شده در سه شنبه بیست و یکم مهر

خسته از کسانی که با زنجیرهایشان می بندند و با دندانهایشان می درند.

از روزهای تکراری از مردم پوشالی

...

منتظر حضور سبزت هستم

reza گفت...

سلام دوست عزيز.

از سال 57 تا 88 قسمت دوم در کنارتان هستم.

رها گفت...

جای پای عشق همیشه عمیق است وهولناک ولی پرواز دراین عالم به تخت خداوند می ارزد که خداوند هستی در برابر عشق تعظیم کرد وگفت مرا یک حرف بربندگانم کافیست اگر خودشان را یشناسند که انوقت مرا خواهند شناخت واین است راه رستگاری که ما را توان باز داشتن نیست

هم لینک شما بودن چه زیباست اگر خواهی مرا دریاب

رها گفت...

جای پای عشق همیشه عمیق است وهولناک ولی پرواز دراین عالم به تخت خداوند می ارزد که خداوند هستی در برابر عشق تعظیم کرد وگفت مرا یک حرف بربندگانم کافیست اگر خودشان را یشناسند که انوقت مرا خواهند شناخت واین است راه رستگاری که ما را توان باز داشتن نیست

هم لینک شما بودن چه زیباست اگر خواهی مرا دریاب

ziya گفت...

با سلام
از بلاگفا به بلاگر کوچ کردم
ادرس تازه:
ghessehaye-shab.blogspot.com

ناشناس گفت...

زنده باد!

تصمیم دارم برخی مطالبتون رو چاپ کنم و بین برخی از دوستان و نادوستان(!) پخش کنم؛مثلا همین مطلب.

به علاوه یک ویدیوی مستند هم در یوتیوب منتشر شده که که خیلی از کثافت کاری های اخیر حکومت رو -برای کسانی که نمی دانند یا ندیدند- افشا می کنه.

ادامه بدید!

سوشیانت گفت...

[گل]با درود[گل]
http://greennewsiran.blogspot.com/
http://parazitsabz.blogspot.com/
http://srastakhiz.blogspot.com/
[گل]از اینکه وب های بالا در پیوندهایتان جای بگیرد بسی خوشحال خواهم شد[گل]
[گل]به امید آزادی و جشن تولد ایران و تمامی ایرانیان در پاسارگاد و تخت جمشید لحظه شماری می کنم. [گل]
[گل]برای رسیدن به این آرزو باید تمام تلاشمون رو بکنیم . [گل]
[گل]کوروش به داشتن چنین نسلی و فرزندانی افتخار می کند . [گل]
[گل]آنقدر خوب وعزیزی که بهنگام وداع حیفم آید که بهنگام وداع تو را دست خدا بسپارم[گل]
[گل] بدرود و پاینده ایران[گل]

ali گفت...

سلام . حرکت چند هزار نفر به سوی اوین، برای زندانی شدن!

درخواست مهدی کروبی از دادستان کل کشور:

سرنوشت یک شاهد تجاوز را روشن کنید