بحران سكوت...



سکوت‌ آب‌ مى‌تواند
خشکى‌ باشد و فرياد عطش
‌سکوت‌ گندم‌ مى‌تواند
گرسنگى‌ باشد و غريو پيروزمند قحط
‌همچنان‌ که‌ سکوت‌ آفتاب
‌ظلمات‌ است
‌اما سکوت‌ آدمى
‌فقدان‌ جهان‌ و خداست

غريو را تصوير کن
‌عصر مرا
در منحنى‌ تازيانه‌ به‌ نيش‌خط‌ِ رنج
‌همسايه‌ى‌ مرا
بيگانه‌ با اميد و خدا
و حرمت‌ ما را
که‌ به‌ دينار و درم‌ بر کشيده‌اند و فروخته
‌تمام‌ الفاظ‌ جهان‌ را در اختيار
داشتيم‌ و آن‌ نگفتيم
‌که‌ به‌کار آيد
چرا که‌ تنها يک‌ سخن
‌در ميانه‌ نبود
آزادى
‌ما نگفتيم
‌تو تصويرش‌ کن... شاملو


-------------------------------------------------------------------------------------------------

42 نظرات:

ناشناس گفت...

سلام یار سبزم
دموکراسی تنها این نیست که ما کسی را آزادانه انتخاب کنیم.بلکه دموکراسی واقعی این است که اگر کسی را انتخاب کردیم ولی توسط خود مردم جامعه نا مناسب تشخیص داده شد بتوان او را عوض نمود. ( کارل پوپر)

خاکستر گفت...

سلام
چطوری؟
ممنون که سر زدی...
شعر زیبایی بود اون زمان که توی اعتماد ملی مطلب مصاحبه شاملو چاپ شد خیلی حال کردم...دقیقا اون موقع رو به روی دفتر اعتماد ملی این مصاحبه رو خوندم...یادش بخیر...چه دورانی بود...

به امید آزادی سبز...

GHOST گفت...

دل پر خون خواجه_نوشته شده در 22 مهر ماه


واعظان کاین جلوه در محراب و منبر میکنند
چون به خلوت می​روند آن کار دیگر می​کنند


روح موج سبز

شهلا گفت...

شعر بسیار زیبایی است از شاملو. ممنون که گذاشتیش . موفق باشی

GHOST گفت...

حدس بزن...

"در کشور ما آزادی کاملا برقرار است ، بطوریکه می توانم بگویم نزدیک به مطلق است"

نطق جدید محمود احمدی نژاد.

منتظر حضور سبزت هستم[گل]

اشکان پارتی گفت...

ُسلام
شعر زیبایی بود . انصافا هم آزادی را مردم ایران نخواستند . اسارت در بند استبداد را خواستند . بندگی دیکتاتوری اسلامی را اراده کردند . مرگ بر دیکتاتور . ( عکس لود نمی شود )
با مطلب : "شخص اشتباه در جای اشتباه" در خدمتتان هستم .

سبز های شهر اراک گفت...

درود بر سبز اندیشان؛
نه رفیق، برادر، هموطن، هم ‌قلم، نه دیگر نباید در پرده سخن بگوئی. دیگر استفاده از تمثیل ممنوع است. عزیز شاعر! گذشت آن زمانی که از شب و جنگل و گلسرخ، برای ترسیم استبداد و اشاره به چریک بازی و ذکر جمیل یار به خون خفته خسرو استفاده می‌کردی. حالا دیگر با جوانانی که با گلوله عساکر سید علی آقای پائین خیابانی در خون نشستند، با تصویر ندا بر کف خیابان و آن نگاه ثانیه‌ای که حتی قلب باراک حسین اوباما را لرزاند، اگر نام جناب معاویه بن جوادالحسینی را به صراحت ذکر نکنی، شرم‌آور خواهد بود...

GHOST گفت...

عرصه را بر خود تنگ نکنید...
-------------------------------------------------------------

«۱۰۰ نماينده مجلس از مير حسين موسوی شكايت كردند»

یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی که از هواداران دولت است اعلام کرد: یکصد تن از نمایندگان با ارسال نامه‌ای به دادستان کل کشور از میر حسین موسوی شکایت کرده‌اند.

روح موج سبز

اشکان پارتی گفت...

سلام
با مطلب کوتاه : "کلام نور" در خدمتتان هستم .

مهرناز گفت...

سلام

به من هم سر بزن.ضرر نمی کنی.

با تبادل لینک موافقی؟
اگر موافقی من رو با این اسم لینک کن:
از شیر مرغ تا جون آدمیزاد
و به من بگو که لینک شما رو با چه اسمی بذارم.

شاد باشی

کسی که صلوات بر من را فراموش کند،راه بهشت را گم کرده است.پیامبر اکرم(ص)

محمدرضا . م گفت...

درود رفیق
این بار آمدم بگویم
این جا پرندگان نمی خوانند
با تمام مردگان خویش بر صخره های خاموشی
اما در کار تیز کردن پنجه های خود
چرا که یکه و تنها نوید داده اند
آزادی را ؟!
با پرندگان خاموش به روز هستم
منتظرتان هستم .

سلیمان رضایی گفت...

سلام علیکم.
بی وفایی هم حدی دارد ها رفیق!
کلا شاید تمام این بدبختی سر همین مسئله باشد که آقایان باورشان شده است که آقای خامنه ای سید خراسانی است و احمدی نژاد شعیب بن صالح!
آمریکایی ها هم سفیانی هستند و لابد من و شما همانها که گردنمان زیر تیغ امام عصر می رود!

GHOST گفت...

ایران من نوشته شده در دوم آبان
______________________________________

اینجا ایرانه یه گربه ی هفت هزار ساله که زنده است تا وقتی که نفت خام داره
اینجا چهار فصله ولی تو دل مردمش فقط برف زمستونه و سرمای داره
اینجا چوبه ی داره تنبیه انحراف واژه ی تظاهر معنی احترام

اینجا دین من توجیه کثافت کاریه ی منه تو یه مجرمیُ حکم اسارت دادی به تنت
...

روح موج سبز
سبز باشی

reza گفت...

سلام عکس هاي از احمدي کوتوله گذاشتم وقت داشتي سري بزن.

رضا گفت...

سلام حاجي..
اهل شعر نبودي؟

سام گفت...

سلام.اين سايت حقيقت در سانسور كه فيلتر شده . خيلي سايت جالبي بود. آدرس جديدش داشتي خواهش مي كنم بزار

ghalam گفت...

شاید روزی برسد که ازادانه خواسته های خود را فریاد بزنیم و خواهان تحقق آنها شویم بی‌ هیچ ترسی‌ شاید.
http://ghalambedast.wordpress.com

ghalam گفت...

شاید روزی برسد که ازادانه خواسته های خود را فریاد بزنیم و خواهان تحقق آنها شویم بی‌ هیچ ترسی‌ شاید.
http://ghalambedast.wordpress.com

ghalam گفت...

شاید روزی برسد که ازادانه خواسته های خود را فریاد بزنیم و خواهان تحقق آنها شویم بی‌ هیچ ترسی‌ شاید.
http://ghalambedast.wordpress.com

GHOST گفت...

بسیجی مخلص:

من یک بسیجی مخلص عاشق رهبر عزیزم هستم..در اسلام تجاوز به کافران ثواب است..گردن زدن آنها ثواب است..و خون آنها مباح..در راه پیشرفت اسلام ..اگر خواهرم هم ضد ولایت فقیه باشد به امر آقا واجب التجاوز محسوب میشود...
ـــــــــــــــــــــــــــــ
مطلبی رو که خوندید از زبان یک بسیجی زده شده...
چند خطی رو در موردش نوشتم.

خط خطی GHOST در 5 آبان
سبز باشید

ایران من گفت...

اطلاع رسانی 13 آبانننن

GHOST گفت...

سلام داداش گلم...

همین که به خونه ی محقر ما سر می زنی خودش دنیاییه...

امیدوارم سالم و سبر باشی

GHOST گفت...

سلام داداش گلم...

همین که به خونه ی محقر ما سر می زنی خودش دنیاییه...

امیدوارم سالم و سبر باشی

GHOST گفت...

سلام داداش گلم...

همین که به خونه ی محقر ما سر می زنی خودش دنیاییه...

امیدوارم سالم و سبز باشی

ایلیا گفت...

13 آبان هم گذشت
درد مشترک را فریاد زدیم ایرانرا سبز کردیم
بعد از فیلتر شدن دلنوشته رفتم یه جای دیگه
منتظرم

ziya گفت...

با سلام و خسته نباشید
به خانه تازه دعوت هستید
بخشی از نوشته تازه را
تقدیم شما دوستان سبزمیکنم
.....................................

به یغما برده اند
عشق و صلح و آزادی را
از سرزمین مهر،
اهریمنان خودکامگی
با جنایت و دروغ
با فریب و مکر و خرافه و بیداد
با شکنجه و تجاوز و شلاق
با چوبه های دار


در سرزمین مهر
اشکها ز دل جاریست
درد با رنج و فقر
خشم با نفرت و کین
با نفرین،
اشک شادی نمانده است



در کوچه ها
گزمه های دیکتاتوری
برای هر اسیر
از خیل مردمان
که فریاد میکشند
پاداش نقد و جایزه میبرند

ziya گفت...

سلام دوست عزیز

از بلاگفا کوچ کردم و با چند نوشته آپم
وقت کردی سری بزن و با نظر خود دل ما را آینه باش
و لینک دهکده نو را به لینک تازه تغییر بدی ممنون خواهم بود

GHOST گفت...

خودتان باشید ولو اینکه خواسته هایتان در تضاد با عموم باشد و بدانید با این اندیشه رشد خواهید کرد.
در سایه ی این فکر دموکراسی، فرهنگ، موفقیت و رضایت خواهد آمد.

(در باب وضع کنونی جنبش سبز و راهی که باید هر کدام از ما آن را طی کنیم)

خط خطی من در ۱۹ آبان

GHOST گفت...

اگه میشه آدرس لینک منو تغییر بده...

قبلی فیلتر شده

مرسی

shahla گفت...

عفو بين الملل و کمپين بين المللی حقوق بشر:
اعدام احسان فتاحيان را متوقف کنيد!
او یک زندانی سیاسی است

ناشناس گفت...

در هندوستان جهان
كه برخي گاوها را مي‌پرستند
و برخي آلت ديگران را
همچون آدم در سرانديب
غريب!
ما غريبيم، غريب، برادرم قزوه!
غريب چون شمشيري در نيزار
چون سيد حسن نصرالله در محاصره شيوخ عرب
چون شعر تو در تارهاي عنكبوت وب
و در گوگل فارسي
كه بيشترين جست‌وجويش س/ك.س است
ما غريبيم و از غريبان مي‌ترسند
گفته بودم مي‌ترسند
با يك بغل ريش از آمريكا مي‌ترسند
اما در سميناهارهايشان، بي‌باكانه آتش مي‌خورند
آتشي كه دودش هم به چشم ما مي‌رود
هم چشم خودشان را تار مي‌كند
مي‌ترسند كه برخلاف روزنامه‌ها حرف بزنند
برخلاف گوينده‌هاي بي‌بي‌سي‌فارسي
مي‌ترسند ويزاي شينگن‌شان باطل شود
مي‌ترسند كه برخلاف شكم ها حرف بزنند
از بوق‌ها مي‌ترسند

ناشناس گفت...

عمر و عاص‌ها بي‌وقفه بر طبل شكم مي‌كوبند
و نگهبانان دجله، صفين را از ياد برده‌اند
و به صفوف سكوت مي‌گريزند
مي‌ترسم حسين باز تشنه بماند
برادرم قزوه!
سكوت تخم همان افعي است
كه در صحراي كربلا
به روايتي سي‌هزار جوجه اش هلهله مي كردند
قطار انديمشك در متروي تهران گريه مي‌كند
اسبي با يال‌هاي خونين در فرهنگسراي بهمن مي‌دود
صداي "هل من ناصر " از همه شبكه ها پخش مي شود
و پسران نوح‌ها بر قله‌ها غرق مي‌شوند
در اوج! بر قله‌ها! د
پدرم اما در پايين شهر مثل هميشه سبز است
سبز در هفتادوپنج سالگي
هنوز هر بار كه انتخابات مي‌شود
با همان لباس سبز كارگري
ساعتي از شهرداري اجازه مي‌گيرد
تا برود به حضرت علي راي بدهد
پدرم سواد ندارد
تلويزيون هم هيچ‌وقت شعر تو را برايش نخوانده است:
مولا ويلا نداشت(!...) دد
پدرم سواد ندارد اما مي‌داند
آن‌كه غربال به دست دارد
همان است كه خرمن مي‌كوفت
و كاه‌ها را با گندم‌ها مي‌آميخت
برادرم!
برادرم!
برادرم قزوه!
جوان‌هايي كه دوستشان داشتيم
پيرمردهاي خوبي از كار در نيامدند
سر پيري نشستند و با VOA معركه گرفتند
سر پيري دندان‌‌هاي مصنوعي تيزي
از انگليس در دهانشان سبز شد
و جگر ما را جويدند
جگر مرا و جگر تو را
جگر پدرم را، جگر عمويم را
عمويم هم سبز است
و هر صبح
به شوق ديدن اهتزاز پرچم‌هاي قبرهاي پسرانش بيدار مي‌شود

ناشناس گفت...

خاله‌ام هم سبز است
هر شب روي پشت بام خانه‌اش
تا صبح به تپة تاريك قبرستان نگاه مي‌كند
تا چراغي را ببيند كه بر مزار فرزندانش سبز مي‌سوزد
پسردايي ام
محمدعلي بردبار هم چوپان سبزي بود
كه زير دندانش مانده بود
مزه برف كوه هاي تربت جام
حتي آن وقت كه كاسه سرش
سالها در خوزستان داغ، خاك خورده بود

تو از قديم سبز بودي برادرم قزوه!
از "مولا ويلا نداشت "
از "شب است و سكوت است و ماه است و من "
از "كيسه مي دوزند با نام شما شيادها "
از "مردان بلدرچين "
از قديم!
آفتاب‌پرست‌ها رنگ مشخصي ندارند
اما شما از مزار سلمان كه باز مي‌گشتيد
سبز بوديد
تو سبز بودي، سيد حسن سبز بود
قيصر سبز بود
من در مزرعه‌هاي سبز عرق ريختم
با پرچم‌هاي سبز گريستم
و لباس سبز پسرعموهايم را براي كار به تن كردم
وقتي كه سرخ به خاك ‌رفتند
ياران چه غريبانه سبز بودند
در تربت‌جام و هويزه
در تنكابن و بندرعباس ...
وقتي موج سبز هنوز به لس‌آنجلس نرسيده بود
سبزها در شب اروند شعله مي‌كشيدند

ما سبز بوديم
اما از هيچ چراغ قرمزي رد نشديم

من سبز هستم
اما براي نوشتن كتاب جديدم
سفر آمريكا نرفته‌ام
آمريكا خودش به كتاب من
به زندگي من آمده است
بيست و پنج سال است
كه زانوهاي برادرم را تحريم كرده است
به آسمان نگاه مي‌كنم
هواپيمايي سبز رد مي‌شود
آمريكا را لعنت مي‌كنم
كه از آن‌طرف اقيانوس‌ها
آمده است
تا نگذارد آب خوش از گلوي كبوتران ما پايين برود

من سبز هستم
با طبقة بالا هم هيچ دعوايي ندارم
اما نمي‌دانم چرا صاحبخانه به پشت بام كه مي‌رود
بر عليه زير زمين نشين‌ها شعار مي‌دهد
كه از خستگي خوابشان برده است

اگر پول داشتم
به بي‌بي‌يي فارسي زنگ مي‌زدم
و مي‌گفتم اين‌قدر سر و صدا نكنند
پدرم با لباس سبز كارگري
خسته خوابيده است

به اين‌ها مي‌گفتم اصلا ما سبز نه، شما سبز
اصلا خون شما سبز و خون ما سرخ
و هر جا خوني بريزد
رنگي از پرچم ايران و عزيز
اما چرا عالي جناب شريح مفتي مفتي
با خودكار سبز فتوا مي دهد
كه الي جون مي تواند سطل آشغال را بسوزاند
مي تواند جگر مرا بسوزاند
و كنار شغال بنشيند!
د(به فتواي دل من اما
تو يكي كه با روسري
به چشم خواهري قشنگ تر بودي!
آهاي خوشگله! د
دلم مي سوزه، آتيش نسوزون!

ما از عاشورا تا به حال سبزيم
مادرم پيشاني غلامرضا را وقتي به جبهه مي رفت
بي گريه مي بوسيد
كه از حضرت زينب خجالت مي كشيد
بي بي زهرا بر جنازه باقر نوجوانش
گريه نمي كرد كه از حضرت زينب خجالت مي كشيد
خاله ام بر جنازه حسن و حسينش گريه نمي كرد
كه از حضرت زينب خجالت مي كشيد
شما چطور از مادرم، از خاله ام، از بي بي زهرا
از حضرت زينب خجالت نكشيديد؟

آهاي شما كه تازه به جريان سبز ما پيوسته ايد
بايد جواب بدهيد
چرا اينهمه رنگ به رنگ مي شويد؟
بايد جواب بدهيد
كه چرا آبروي روياي قرن هاي پدرم
اين دهقان سالخورد خراساني
اين رستم شكسته شعر مرا برده ايد؟
بايد به عموي من
و به خاله هايم جواب بدهيد
به اميرحسين شش ساله ما
كه مادرش كفشش را با سوزن خياطي مي دوزد
و پدرش دوازده سال پيش دود شده بود
و ما نمي دانستيم
( آهاي استاد رقص شترمرغ براي خرس! )

بايد جواب بدهيد!
اينهمه سال چه مي‌كرديد
در مقام هاي مختلف
اگر فيلم‌هاي تبليغاتي‌تان دروغ نبود؟
وقتي برادرم قزوه "مولا ويلا نداشت "را مي‌گفت
شما چه مي‌كرديد؟
آهاي شما كه تازه به جريان سبز ما پيوسته‌ايد
بايد جواب بدهيد

ناشناس گفت...

برو بمير... هر چي زودتر بهتر... بارت سبكتر...

همين

ali گفت...

سلام.نامه یک مادر و پاسخ آیت الله منتظری.

به جای قاتل ندا نامزد او را دو ماه زندانی کردند!!!!

چه افرادی و ارگان هائی می توانند عامیلن قتل دکتر پوراندرجانی باشند؟

ایلیا گفت...

و باز هم شاملوی بزرگ
نشست اما وقتی که پاشو زدن نشست

GHOST گفت...

علت کجاست؟
______________
نماینده رهبر: روابط دختر و پسر در دانشگاه به جای خطرناک می‌کشد !!!
متاسفانه در حال حاضر از اصول و اولویت ها دور شده ایم و به حاشیه رفته ایم. حجت الاسلام فضل علی معتقد است که روابط میان پسر و دختر به مانند پنبه و آتش است اما آیا تاکنون از خودمان پرسیده ایم که چرا دختران و پسران ما برای هم غریبه اند؟
فرض کنیم که دانشگاهها تک جنسیتی شد جامعه را چه کنیم؟ در جامعه هم حتما طرح زوج و فرد جنسیتی ارائه می دهیم که یک روز خواهران بیرون باشند و یک روز برادران!

خط خطی من در یکشنبه یکم آذر ( منتظر حضور سبزت هستم )
سبز باشی و پایدار

greeeeeen گفت...

کلیپ یار خیابانی من

http://www.youtube.com/watch?v=mzqccQ1bWc8

ناشناس گفت...

مرگ بر همه دروغگویان تاریخ
وقتی بررسی کردم دروغگویی بالاتر از شما ندیدم .
مردم بیدار هستند خجالت بکشید از این همه تزویر

سبزاندیش گفت...

سلام دوست سبزم... خوشحالم از آشنایی با وبت ... تبادل لینک داشته باشیم؟

arabshahi گفت...

ba dorood be shoma hamvatane aziz...man ba veb gadid dar khedmatam...ba arezoye movafaghiyat baraye shoma va tamami azadi khahan...khodanegahdar

Jamiekru گفت...

Thank you for this