مرتضوی، یک شخص یا یک جریان؟



حسن یونسی:

سعید مرتضوی پس از یک دوره فعالیت قضایی در استان یزد در سال 1373 به تهران آمد و رئیس شعبه 9 دادگاه عمومی تهران شد و مدتی بعد به شعبه 34 مجتمع قضایی ویژه کارکنان دولت منتقل شد. پس از آن رئیس شعبه 1410 یا دادگاه مطبوعات شد. او در این مسئولیت 120 نشریه را توقیف و بسیاری را به زندان و شلاق و جریمه نقدی و … محکوم کرد و یکی از تلخ ترین دوران تاریخ برخورد با مطبوعات را رقم زد.


یکی از مهم ترین پرونده های قاضی مرتضوی که همیشه او را درموقعیت یک متهم قرار داده است، قتل زهرا کاظمی، عکاس ایرانی - کانادایی بود که در تیرماه سال 1382 پس از دستگیری ، توسط مرتضوی بازجویی شد و در زندان بر اثر ضربه مغزی به قتل رسید . بسیاری معتقد بودند سر نخ اصلی این جریان در دستان سعید مرتضوی است. اما هیچگاه به درستی به این موضوع رسیدگی نشد.

وی پس از جریان زهرا کاظمی با برخی حمایتها به سمت دادستان انقلاب و عمومی تهران انتخاب شد و به قدرت بلامنازعی در قوه قضاییه تبدیل شد. نام وی بار دیگر در جریان پرونده ستاد اجرایی در محافل مطرح شد اما با وجود پیگیری برخی نهادهای امنیتی بار دیگر موضوع به حاشیه رفت .

در وقایع اخیر اما سعید مرتضوی به عنوان مهمترین عامل و گرداننده اصلی برخورد با فعالین سیاسی شناخته شد تا آنجا که از او به عنوان یکی از دو سه مهره اصلی تصمیم گیری نام برده می شد. برخی از فجایع بازداشتگاه کهریزک در اثر قرارهای صادره از سوی دادیارهای منصوب از سوی او به وقوع پیوست و بسیاری او را نویسنده اصلی سناریوی دادگاههای نمایشی می دانند. خبرهای زیادی حاکی از این بود که شاهرودی هیچگونه نظارت و اشرافی بر تصمیمات و رفتارهای دادستان تهران ندارد و خود را از آنچه می گذرد بری می داند. اما آمدن لاریجانی پایانی بود بر دوره سیزده ساله حکومت سعید مرتضوی بر دادگاه مطبوعات و دادستانی تهران . دوره ای که به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران یکی از تاریکترین دورانهای تاریخ قضا در حوزه سیاسی و مطبوعاتی در ایران بود.

بسیاری برآنند که سعید مرتضوی باید در یک محکمه عادلانه به خاطر همه این وقایع و فجایع محاکمه شود تا آنجا که فردی چون احمد توکلی نیز به صراحت خواستار محاکمه او می شود. حال چه سعید مرتضوی روزی برای پاسخگویی به محکمه ای فراخوانده شود و چه این اتفاق نیفتد سوال اصلی این است که آیا سعید مرتضوی یک فرد است که با کنارگذاشتن او یا محاکمه اش مهر پایانی بر این نوع رفتارها زده شود؟

بسیاری معتقدند سعید مرتضوی یک نام است یک سمبل سمبلی از یک جریان. جریانی که نشانه های فراوانی از لانه کردنش در برخی نهادها به چشم می خورد جریانی که خود را ورای قانون می داند جریانی که خود را پاسخگو نمی داند. جریانی که می رود با نفوذ به بطن نظام مثل خوره آن را از درون بخشکاند. جریانی که خود را منتسب به نظام می داند اما نظام ظاهرا از آن تبری می جوید.

جریان خشونت و بی قانونی ریشه در تاریخ ایران دارد. همین جریان بود که با نفوذ در مهمترین نهاد امنیتی دست به قتل دگراندیشان سیاسی زد اما آن روز دولت خاتمی در مقابل این جریان ایستاد و اقدام به پالایش کرد. اما گویا این جریان چون اژدهایی هفت سر هر روز به مناسبتی در جای دیگری لانه می کند و سر بیرون می آورد. بسیاری بر این باورند که این جریان به مرور برای خود پشتوانه ای فکری ساخته است و در جای جای این سیستم از حمایت فکری , عملی , مالی و لجستیکی برخوردار است و در هر زمان مهره سوخته ای را کنار می زند تا به مناسبت روزی از جای دیگری سربرآورد. اما بسیاری دیگر این جریانات را خودسر می نامند و چه از سراعتقاد قلبی یا به هدف بری ساختن دیگران نیازی به ریشه یابی آن نمی بینند. هرکدام از این تحلیلها درست باشد باید به انتظار نشست تا شاید روزی قوه عاقله نظام سیاسی برای تبرئه خود یک بار برای همیشه دست به پالایشی اساسی بزند . پالایش سیستم از جریان خشونت و بی قانونی.

---------------------------------------------------------------------

"..." این گیومه جای خالی حرف‏هایی است که گفته شده
این گیوتین آماده‏ی شنیدن اعتراف‏هایی است که قرار است گرفته شود
راوی محترم کیست؟
نمی‏شود گیوتین را در گیومه نوشت
نمی‏شود گیومه را به گیوتین سپرد
تکرار می‏کنم نمی شود گیومه را...

10 نظرات:

ایران من گفت...

دقیقا .. این اسمها همگی مترسک هستند//لطفا کلمه تایید نظر رو بردار

علی گفت...

سلام دوست عزیزم
خوبی؟؟/سرافطارمارو هم دعا کن
دوست عزیزم من به شما سر منیزنم ولی متاسفانه نظراتت باز نمیشه
به هر حال یک کافی نت پیدا کردم
من چندتا مطلب جدید گذاشتم
خوشحال میشم سربزنی
www.mosavi1370.blogfa.com

man گفت...

مرتضوي يكي مثل احمدي نژاد...همه بازيچه ي دست رهبرن...

رضا اسدی گفت...

با سلام...ممنون از نظرت

راستش من در مقام تعریف از این مقاله نیستم
ولی به نظرم،مسئله ی تحریم بنزین منتفی هست
ایران در شرایطی نیست که آمریکا رو برای این کار تحریک کنه...
اوباما هم می دونه که تحریم روی ایران کارساز نیست
-------------------------
وبلاگ حسن یونسی هم مطالب زیادی داره
که به درد دوستان نو اصلاح طلب میخوره

به نظرم قاضی مرتضوی جریانش هنوز ادامه داره
محال هست که حذف بشه

خاكستر گفت...

سلام دوست خوبم
مطلبت جالب بود...منم مثله رضا اسدي معتقدم كه اين جريان از كار نمي افته چون كساي ديگه اي هستند كه اين جريان رو كه من نميدونم در چه حوزه هايي فعاليت ميكنه و در چه حدي پيشرفت كرده را جلو ميبره...
در هر صورت از فعايتت ممنونم...

به ايمد ازادي سبز...

رضا اسدی گفت...

بروزم با مطلبی در باب انقلاب فرهنگی

افسونگر گفت...

سلام
مرتضوی رفت یکی بدتر از اون به جاش میاد
مرتضوی و امثالش از طرف مقامات بالاتر حمایت میشن اگه یه روزی
فکر نمی کنم رفتن مرتضوی تاثیر جدی داشته باشه مهم اون بالایی ها هستن که چنین افرادی رو حمایت می کنند

ali گفت...

با مطلبی با عنوان ستون نظرات کیهان به روزم
منتظر نظرات سبز شما
پیروز باشید

نیلوفر سبز گفت...

"الملك يبقي مع الكفر ولا يبقي مع الظلم"
اقاي مرتضوي يا به عقوبت كارهايي كه ميكنه بي اعتقاده يا اصلا دين نداره يا اينقدر نفهمه كه نميدونه چوب كثافتكارياي اونو عزيزترين عزيزاش تو همين دنيا خواهند خورد خودش كه نمي فهمه هيچ خونواده اي هم نداره هدايتش كنند بلكه ادم شه

نیلوفر سبز گفت...

سخني از امير المؤمنين (ع) خطاب به مالك اشتر:

«از خونريزى بپرهيز، و از خون ناحق پروا كن، كه هيچ چيز همانند خون ناحق عذاب الهى را نزديك و مجازات را بزرگ نمى‏كند و نابودى نعمت‏ها را سرعت نمى‏بخشد و زوال حكومت را نزديك نمى‏گرداند، و روز قيامت خداى سبحان قبل از رسيدگى اعمال بندگان، نسبت به خون‏هاى ناحق ريخته شده داورى خواهد كرد، پس با ريختن خونى حرام، حكومت خود را تقويت مكن، زيرا خون ناحق، پايه‏هاى حكومت را سست مى‏كند و بنياد آن را بركنده به ديگرى منتقل مي‌سازد»